Geachte uitgever – over de bijlagen bij uw manuscript

Geachte uitgever – over de bijlagen bij uw manuscript

Op hun websites geven uitgeverijen aan of en hoe zij manuscripten wensen te ontvangen. Meestal mag u uw verhaal geprint sturen en krijgt u instructies over regelafstand en lettergrootte. Uitgevers verwachten ook bijlagen bij uw manuscript. Waarom willen uitgevers papier zien in het digitale tijdperk?

Uitgeverijen die om papieren manuscripten vragen hebben daar een reden voor: zij willen hun tijd alleen besteden aan serieuze schrijvers. Er zijn mensen die in een paar uur een verhaal typen en dat dan direct mailen naar een uitgever. Dergelijke verhalen zijn doorgaans niet de beste. Iemand die een verhaal heeft geschreven en dat moet printen, in een envelop moet doen, postzegels moet kopen en naar de brievenbus moet lopen, doet dat alleen wanneer hij gelóóft in zijn manuscript.

Papier brengt dus een eerste schifting aan. Zorgen de bijlagen bij uw manuscript voor een tweede schifting? Doorgaans wil een uitgever het volgende zien: een persoonsbeschrijving (van de auteur), een synopsis en een begeleidende brief.

In uw persoonsbeschrijving vertelt u waarom u graag schrijft en waarom u juist dit verhaal hebt geschreven. Mocht u een schrijfwedstrijd hebben gewonnen, wees dan niet bescheiden maar noem het: het zegt iets over uw passie voor schrijven en over de kwaliteit van uw werk. Misschien hebt u uw jeugdroman laten lezen door scholieren en leidde dat tot positieve reacties? Deel die dan: de uitgever begrijpt wel dat u minder opbeurende beoordelingen voor uzelf houdt, maar uit het feit dat u de moeite nam proeflezers te zoeken blijkt dat u gemotiveerd bent.

Een synopsis (een samenvatting van het volledige manuscript) laat zien hoe de structuur van het verhaal is. De uitgever kan zo beoordelen of uw goede begin een goed einde kent, en het is mogelijk dat hij ondanks een minder sterk begin toch mogelijkheden ziet in uw manuscript op grond van ‘hoe het verder gaat’.

De begeleidende brief is uw sollicitatiebrief als auteur. U geeft erin aan waarom u hebt gekozen voor de betreffende uitgever en u maakt reclame voor uw boek (waarom is het zo goed/origineel/actueel?). Vergeet niet de doelgroep te omschrijven (kinderen van acht tot tien jaar/mensen die met pensioen gaan/jonge vaders) en probeer te bedenken met welk boek uw manuscript kan worden vergeleken. Is uw hoofdpersoon een inspecteur á la Thomas Lynley? Verweeft u feit en fictie net zoals Laurent Binet in HhhH? Wanneer het thema van uw boek binnenkort (houd daarbij rekening met de productietijd van een boek) in de belangstelling komt te staan, bijvoorbeeld vanwege een herdenking, dan moet u dat zeker vermelden: het vergroot de verkoopkansen van uw boek.

Terug naar de vraag of de bijlagen bij uw manuscript voor een tweede schifting zorgen. Het antwoord kan zowel ja als nee zijn. ‘Ja’ omdat de inhoud van de bijlagen een indicatie geeft van uw schrijftalent. ‘Nee’ omdat de meeste uitgeverijen hoe dan ook een blik op uw manuscript zullen werpen. Papier is in dit geval dus niet verspild.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *